roulette

معرفی برندهای مطرح جهان؛ ایرباس

معرفی برندهای مطرح جهان؛ ایرباس

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ایرباس دارای بیش از ۵۰ هزار کارمند است که یا به صورت مستقیم در کارخانه‌های این شرکت در فرانسه، آلمان، اسپانیا، انگلیس و چین مشغول به کار بوده و یا در حوزه‌هایی مانند مهندسی، فروش، آموزش و … در دیگر کشورهای جهان فعال هستند. پول‌نیوز، مازیار دانیالی – ایرباس،
کنسرسیوم اروپایی تولید کننده هواپیما در سال ۱۹۷۰ شکل گرفت تا شکاف موجود
در بازار این قاره برای هواپیماهای جت کوتاه و میان برد با گنجایش بالا را
پوشش دهد. این شرکت امروزه یکی از دو تولید کننده بزرگ هواپیماهای تجاری
در جهان است که با شرکت آمریکایی بوئینگ رقابت مستقیم دارد. اعضای اصلی این
کنسرسیوم شامل شرکت “دانش هوانوردی فضا و دفاع اروپا” (
EADS ) تحت مالکیت آلمان، فرانسه و اسپانیا با سهم ۸۰ درصد و شرکت انگلیسی  “BAE Systems” با سهمی ۲۰ درصدی می شود. دفتر مرکزی ایرباس در نزدیکی شهر تولوز فرانسه قرار دارد.

ایرباس
دارای بیش از ۵۰ هزار کارمند است که یا به صورت مستقیم در کارخانه‌های این
شرکت در فرانسه، آلمان، اسپانیا، انگلیس و چین مشغول به کار بوده و یا در
حوزه‌هایی مانند مهندسی، فروش، آموزش و … در دیگر کشورهای جهان فعال
هستند. این کنسرسیوم دارای بیش از یک هزار و ۵۰۰ تامین کننده بوده و با
شرکت‌های بسیار زیادی در کشورهای مختلف جهان توافقنامه همکاری دارد.

قطعات
هر هواپیما به صورت مجزا در کارخانه‌های ایرباس تولید می شوند. به عنوان
مثال بال‌ها در انگلیس و قطعات دم در اسپانیا تولید می شوند. این قطعات
منفصل از طرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی ( با استفاده از هواپیمای
ویژه‌ای به نام ایرباس “بلوگا”) برای مونتاژ نهایی به خطوط تولید در
فرانسه، آلمان و چین فرستاده می شوند. مدل‌های
A320 ، A330/A340 ، A380  و A350  در مجموعه نزدیک به تولوز مونتاژ شده و مدل‌های A318 ، A319  و A321  در هامبورگ از خط تولید خارج می شوند. افزون بر این و از سال ۲۰۰۸، مدل A320 در تیانجین چین نیز تولید می شود.

داستان
شکل گیری ایرباس به سال ۱۹۶۵، زمانی که دولت‌های فرانسه و آلمان بحث‌های
مقدماتی درباره تشکیل کنسرسیومی برای تولید هواپیماهای جت کوتاه برد با
گنجایش بالا را آغاز کردند، باز می گردد. یک سال بعد، آلمان، فرانسه و
انگلیس اعلام کردند که شرکت‌های “سود اَویشن” (فرانسه)، “آرگ ایرباس”
(گروهی از شرکت‌های هوافضای آلمان) و “هاوکر سیدلی اَویشن” (انگلیس) توسعه
هواپیمای مسافربری با برد کوتاه و گنجایش ۳۰۰ صندلی را مورد مطالعه قرار
داده‌اند. اما از آنجایی که موتورهای انتخابی قادر به تحقق نیازهای ایرباس
نبودند، در طراحی مقدماتی هواپیمای
A300 گنجایش ۲۵۰ صندلی برای آن در نظر گرفته شد.

در
سال ۱۹۶۹، دولت انگلیس از این پروژه کناره گیری کرد، اما آلمان و فرانسه
برای پیشبرد مرحله ساخت و ساز به توافق رسیدند. هاوکر سیدلی که مسئول تولید
بال هواپیماها بود نیز همچنان در قالب یک مقاطعه کار فرعی به فعالیت خود
ادامه داد. پس از آن، شرکت مدیریت صنایع ایرباس به صورت رسمی در سال ۱۹۷۰
تاسیس شد. هاوکر سیدلی و دیگر شرکت‌های انگلیسی در سال ۱۹۷۷ ملی شده و در
قالب یک شرکت بزرگ دولتی به نام بریتیش آئرواسپیس (بعدها به
BAE Systems تغییر نام داد) به عنوان شریک و با داشتن سهمی ۲۰ درصدی به ایرباس ملحق شد.

هواپیمای مسافربری A300 نخستین هواپیمای پهن پیکری بود که با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی دارای دو موتور بود. نمونه اولیه A300 
نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۲ انجام داد و در سال ۱۹۷۴ به صورت تجاری
وارد ناوگان شرکت “ایر فرانس” شد. به رغم عملکرد عالی، این هواپیما در
ابتدا با فروش ضعیفی مواجه شد زیرا شرکت‌های هواپیمایی نسبت به خرید
محصولات یک شرکت جدید نگران و مردد بودند. اما در سال ۱۹۷۷ و با وارد شدن
شرکت هواپیمایی “ایسترن” به یک توافقنامه لیزینگ هواپیما شرایط تغییر کرد.
در سال ۱۹۷۸، برنامه تولید هواپیمایی با ظرفیت کمتر و میان برد در دستور
کار ایرباس قرار گرفت. بر همین اساس، هواپیمای
A310 در سال ۱۹۸۲ نخستین پرواز خود را انجام داد و سه سال بعد به صورت تجاری وارد بازارهای جهانی شد.

پروژه تولید مدل A320 
در سال ۱۹۸۴ کلید خورد که به عنوان هواپیمایی با بدنه باریک و برد پروازی
کوتاه و متوسط طراحی شده بود. مجموعه‌ای از نوآوری‌های فنی در این هواپیما
به کار گرفته شده بود که مطرح‌ترین آنها سامانه “پرواز با سیم” (
Fly By Wire 
کنترل‌های پرواز کامپیوتری بود. این هواپیما در سال ۱۹۸۸ به صورت تجاری
وارد بازار شد و موفقیت چشمگیری برای ایرباس در پی داشت. از این رو، ایرباس
با دراز کردن بدنه آن مدل
A321  و با کوتاه کردن اندازه بدنه A320  مدل‌های A319  و A318 را تولید کرد.

در
سال ۱۹۸۷، ایرباس دو هوایپمای پهن پیکر بر اساس همان بدنه و بال را برای
توسعه بازار هواپیماهایی با برد پروازی طولانی معرفی کرد. هواپیمای
A340 با چهار موتور در سال ۱۹۹۳ وارد بازار شد و یک سال بعد هواپیمای A330  مجهز به دو موتور از خط تولید ایرباس خارج شد. در سال ۲۰۰۷، ایرباس هواپیمای A380 با
برد پروازی فوق طولانی را معرفی کرد که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان
محسوب می شود. ظرفیت استاندارد این هواپیما برابر با ۵۵۵ صندلی و بیشینه
ظرفیت آن برابر با ۸۵۳ صندلی است.


در سال ۲۰۱۲، مونتاژ نهایی هواپیمای A350 
آغاز شد که هواپیمایی اقتصادی با برد پروازی طولانی و آسیب‌های زیست محیطی
پایین است. این هواپیما از دو موتور جدید و کارآمد تولیدی شرکت رولزرویس
سود می برد. همچنین، به واسطه استفاده گسترده از تیتانیوم، آلومینیوم و
فیبر کربن،
A350 هواپیمای بسیار سبک وزن محسوب می شود.

برندهای مطرح،ایرباس،عکس،پول نیوز

ارسال نظر